Jan 7, 2011

People have been asking me about this bike.

Ada orang pernah bertanya kepada saya tentang motor ER6N ni, antaranya yg saya petik di bawah adalah emel En. Zahrul kepada saya:
Nor Zahrul Hayzraai wrote to me
show details 12/14/10

Salam En Yusuff,

Saya terbaca mengenai your blog mengenai ER6N. Saya bercadang ingin beli sebiji motor ni. Memandangkan En Yusuff dah pakai motor ni lebih 2 tahun, saya harap n Yusuf tak keberatan menghulurkan sedikit pandangan mengenai motor ni dari segi kos maintenance dan kepuasan menunggang motor ni.

Saya ni baru nak belajar bawak motor > 500 cc. Dgn harganya yg berpatutan, saya ingat motor ni paling sesuai bg org "novice" mcm saya. Tp, kalau dapat pandangan yg lebih baik dari org yg dah ada cukup pengalaman mungkin lg baik.

Saya harap En Yusuf dapat memberikan sedikit pandangan :)

Terima Kasih.

Salam,

Zahrul, W.Melawati Reply Forward

Your message has been sent.

Reply from yusuff latif to Nor

show details 1:24 PM (1 minute ago)

Salam. Maaf sebab baru terbaca emel Zahrul ni. Kalau tanya saya, memang lah saya cukup puas hati dengan motor ER6n ni, pada harga yg taklah mahal macam motor besar yg lain. Walau bagaimanapun, motor ni dianggap motor budget bike di mana peralatan assessories yg dipasang padanya , sekadar cukup dan asas sahaja. Maksud saya dari segi assessories seperti brake system dan lain-lain. Contoh mudah brake pada ER6N ni yang basic sahaja, performance nya tak lah baik sangat. Jadi jika kita nak improve performance kita kena tukar lah sistem brake dia kepada brand yang lebih baik dan mahal. Contohnya saya sendiri dah tukar brake line dia kepada racing spec - brand Hel, orang panggil stell braided hose, 2 line untuk brake depan dan 1 line untuk brake belakang , harganya 3 line x RM200 = RM600. Kesannya, Braking performance improve by 100 % (pada jangkaan saya shj) jadi bila brake rasa lebih mencengkam dan cepat responsen ya, dari segi membrek, dan lepas brek. Itu salah satu contoh yg saya rasa mudah diberi.

Dari segi sistem lain pun begitu juga, sebab itu, lama kelamaan , orang yg nak rasa performance yg up sikit lagi, akan tukar upgrade seperti pada tayar depan belakang, absorber, exhaust, air filter, dan lain-lain.

Tapi dari segi harga, motor nih saya rasa paling murah di pasaran. Sebabnya, ia dipasang di Malaysia dan dianggap motor CKD - jadi tax nya taklah tinggi, menjadikan harganya sangat murah berbanding motor besar yg lain.

Dari segi kos maintenance setakat pakai motor nih dah 2 tahun, sangat minimal. Kos servis sahaja lah, minyak enjin setiap 3,000 km, (in line 2) kena pakai 2 botol, (sebotol RM25 - 30) plug setiap 6,000 km (dalam RM48). Kos beli barang assessories terpulang kepada diri masing-masing sebab safety sangat penting seperti kasut boot, jaket motor, dll.

Dari segi kepuasan pula, ada 2 perkara saya nak cakap:

1) Motor ni horsepower nya sekitar 70 hp. Saya rasa memang power dan pick up. Top speed boleh lebih 200 km/j. senang-senang je. (Cuma berani atau tidak je)(Kalau nak bawa laju kena pasang windshield untuk tolak tolakan angin dari depan) Dari segi pick up memang kuat, sebab dia in line 2, mengalahkan motor in line 4 jika di traffic light.

2) Kepuasan dari segi ber club. Kita ada Kelab FERNO - Friends Among ER6 Owners, dan sila cari forum nya di http://er6.my-forums.net/index.php?sid=f62256bb93e95e8d620997ea3fc2bafc&mforum=er6

di mana banyak perbincangan fasal motor nih dan perjumpaan (TTS) dan rides dll.


Ok, sekian ringkas sahaja untu permulaan kata.

Yusuff, 0129143108.



23 comments:

  1. Er6 ni 4 lejang kn? Agak keliru dgn ayat citer psl pickup kt trafik light tu.

    ReplyDelete
  2. ramai org confuse 2 stroke n 4 stroke ni.. tp wa rase bro ni maksud dia 2 piston compare 4 piston kot..

    ReplyDelete
  3. ni 4 silider bang.. same la jugak 4 piston... kalau 2 lejang, bunyi pon lain macam...

    ReplyDelete
  4. salam. nak tanya, er6n ni pakai petrol ron 95 kan?

    ReplyDelete
  5. 2 pinton la....nama nyer twin silinder...kalau 4 piston tue kete bro...motor pun ada gak tapi jarang gak la....v type or strait type 4 piston....huhuhu

    ReplyDelete
  6. tuan penulis maksudkan silinder tu... dalam 1 selinder ada 1 piston. moto 2, 4 silinder biasa dan sgt banyak. 3 selinder- ntah le, 6 silinder ada -valkyrie, 8 silinder- boss hoss buatan USA, ada 1 moto dgn enjin 10 silinder ia guna enjin viper- prototype tomahawk. sekadar yg saya tahu je... cekitout ye :)

    ReplyDelete
  7. just linked this article on my facebook account. it’s a very interesting article for all.

    Kawasaki Motor Bikes

    ReplyDelete
  8. Yea betul. ER6 ni 4 stroke dgn 2 inline.

    ReplyDelete
  9. Salaam.

    3-silinder @ triple ada = Triumph.

    ER-6N ni, 2-silinder @ twin @ parallel twin.
    V-twin = Ducati.

    ReplyDelete
  10. saya ndk sold er6n saya: year 2010 march. Tip-top. Di service ecery 3000km, used synthetic oil, tayar depan 50%, tayar belakang 95%( baru tukar), Road Taxs mati pada 21 March2012. Weekend used only. Tak pernah layak laju2 sebab takut bawa laju dan sayangkan org rumah dan anak2..sebab ndk jual kerana saya ndk beli kereta. Lokasi Besut, Terengganu. call/sms jagan takut dan malu..harga RM29K(nego) cg.shamsol 0145021167.

    ReplyDelete
  11. salam.. sila sila lah melawat
    blog budak2 ye

    http://knee-drag.blogspot.com/
    komen2, follow, kritik pon boleh :-D
    thanks

    ReplyDelete
  12. Entry yang menarik dan baik untuk pengetahuan.

    ReplyDelete
  13. Salam. Saya mcm berminat nak beli ER-6n ni tp bila tgk kat youtube ttg motorbike crash, cuak pulak rasanya.

    Kawasaki ER-6n ni terlalu pick up ke sampai boleh lost control?

    Apa punca penunggang boleh lost control dlm keadaan normal? Ada kemungkinan tak?

    Terima kasih

    ReplyDelete
  14. lost control tu mengada nak eksyen namanya. belajar pastu hati2 lah. kalau sebok nak blagak tunjuk power memang la lost control

    ReplyDelete
  15. nice blog bro! can'r wait for next update ;)
    welcome to my blog :
    http://ridertayarbulat.blogspot.com/

    ReplyDelete
  16. Berapa harga standard ER6N ni di pasaran ye..
    Mcm berminat pulak..

    ReplyDelete
  17. alhamdulillah..sy sudah memilikinya.mmg puas hati..bg yg newbie mcm sya.

    ReplyDelete
  18. Honda Fairings
    Hi! I merely want to create a huge thumbs upward for the excellent data you’ve obtained right here with this publish. I'll be coming back aimed at your website to obtain more comprehensive quickly.

    ReplyDelete
  19. Nak tanya kalau ER6-F boleh bawak race ? tq

    ReplyDelete
  20. Slmm...smua.nak tanya kenapa btry cpat abis.padahal baru hantar p charge kt kedai.btry baru.jln dekat2 je.abis.mcm tk cas.bantu saya .jika ada pgalamn mcm ni.0193003434 fatt

    ReplyDelete
  21. Slmm...smua.nak tanya kenapa btry cpat abis.padahal baru hantar p charge kt kedai.btry baru.jln dekat2 je.abis.mcm tk cas.bantu saya .jika ada pgalamn mcm ni.0193003434 fatt

    ReplyDelete