Jun 28, 2010

A new tyre from Michelin - Power pure

Ada kawan FERNO letakkan thread nih http://er6.my-forums.net/viewtopic.php?t=2931&mforum=er6

Jaga-jaga, accident caused by "Tankslap"

Waduh, hati-hati Bang, sudah ramai yg tergolek disebabkan fenomena "TankSlap", =  satu keadaan tayar yg tiba-tiba jadi gila, ke kiri dan ke kanan, ke kiri dan ke kanan, menyebabkan kita terjatuh ke depan tak semena-mena akibat dari 1) jalan yg beralun, 2)posisi tayar terangkat dan tersentuh permukaan jalan dan mengamjal (bumping)...

Nanti saya letakkan video pendek :

1.  

Apa kebendenya "Slipper Clutch" tu?

Mengikut bahasa mudahnya = adalah alat yg dipasang pada motor yg membolehkan kita tak terasa enjin mengaum akibat perubahan gear tinggi ke rendah (Perubahan RPM ketara) especially bila kita cornering dan drop gears.

A slipper clutch (also known as a slider clutch or back-torque limiter) is a specialized clutch developed for performance oriented motorcycles to mitigate the effects of engine braking when riders decelerate as they enter corners.

They are designed to partially disengage or "slip" when the rear wheel tries to drive the engine faster than it would run under its own power. The engine braking forces in conventional clutches will normally be transmitted back along the drive chain causing the rear wheel to hop, chatter or lose traction. This is especially noted on larger displacement four-stroke engines, which have greater engine braking than their two-stroke or smaller displacement counterparts. Slipper clutches eliminate this extra loading on the rear suspension giving riders a more predictable ride and minimize the risk of over-reving the engine during downshifts. Slipper clutches can also prevent a catastrophic rear wheel lockup in case of engine seizure or transmission failure. Generally, the amount of force needed to disengage the clutch is adjustable to suit the application.

Klik lebih tengok gambar nye...di sini >>http://www.twinshack.co.uk/prods/88.html

Jun 2, 2010

Semalam saya naikkan balik fork depan

Dulu, saya turunkan 10mm fork depan apabila buat penukaran minyak fork dan pasang spacer (bearing).

Setelah pakai lebih kurang 2 bulan kot, saya naikkan balik ke asal, sebab keras sgt. saya tak suka kesannya....

Di samping itu, semalam juga saya:
- minta kedai ketatkan balik bateri yg saya pasang, longgar kelmarin, enjin tak nak start semalam.
-itu aje, tokey kedai tak berani perbetulkan double signal saya yg tak hidup dah...ini buat kat kedai lain nanti lah ..

Semalam saya start balik belajar Bhs Arab di KL

Nama cikgu, Ustaz Rahimi, dia pernah tinggal lebih 10 tahun di Mesir. Dan yg bagusnya, dia buat modul belajar Bhs Arab mengikuti kehendak saya iaitu memfokuskan tentang belajar bhs Arab Al Quran.

Saya ingat nak tambah lagi efektifnya belajar menerusi 1) Internet, 2) Facebook, 3) Alatan gajet - Quran Reader MP5, dll

Tentang kawan saya Cikgu Labib

Salam semua, semasa saya Ride motor ke Kuala Tahan, Pahang, saya ada berjumpa dengan kawan saya ni, dia seorang guru di Cheras, dan tinggal di Gombak, Pinggiran.

Kawan saya ni juga baru membeli sebuah motorsikal ER6N (4 bulan lalu) sama macam saya lah, kira kawan sepermotoran. Tapi, yg hebatnya kawan saya ni, dia banyak mengembara/melancong bersama isteri tersayang. Blog yg ditulis oleh isterinya pun saya cukup kagum, sebab banyak cerita, banyak gambar. Bila baca, macam kita pulak yg melancong (melancong secara maya, virtual).

Baru-baru nih, semalam kot, saya ada bercakap menerusi tel, dia tengah bersiap nak ke Borneo, Sabah dan Sarawak. Motor dia dah lama hantar , bayaran dengar khabor RM1,500. Beliau akan Ride sepanjang Sabah, Brunei, Sarawak sejauh 3, 400 km dengar nya. Saya doakan beliau selamat sepanjang perjalanan motornya. Dan balik nanti, saya harap beliau akan menulis fasal adventure ride ini, dengan gambar motor sekali, ya Cikgu Labib, nanti saya tunggu....http://zmah-ceritaku.blogspot.com/